Entre la llum i el misteri.

Empúries – Sant Pere de Rodes

per  Lluïsa Vinyals (Alumna A12)

Ben xirois, un grupet reduit d’alumnes, vàrem iniciar el camí cap Empúries en el cotxe fantàstic de la nostre professora Muntsa Lamüa.
El dia no podia acompanyar millor, temps esplèndid i un sol lluent amb força per tothom.
Arribats a lloc fem un petit esmorsar, no sigui que ens agafi gana a mitja visita, per anar tot seguit fins a Sant Martí d’Empúries. El camí que hi duu és a ran de mar i el primer que ens fa notar la profe és l’espigó helénic que encara resta enmig de les aigües després de vuit ségles de ser construit. Contemplar-lo, sincerament, emociona.
Sant Martí és a dalt d’un turó i conforma un poblet, plé de reconets, delimitat per l’antiga muralla i presidit per l’esglèsia gòtica de Sant Martí.
Tant l’esglèsia com el poble mereixen una visita detallada per gaudir de la bellesa que ens ofereixen.
I cap a les ruïnes d’Empúries que són les que donen nom a la comarca de l’Empordà.
Primer, visionat de l’àudiovisual, després recorregut per la ciutat grega presidida per la magestuosa figura d’Asklepios, deu de la medecina.
En el passeig per la ciutat, sempre acompanyats amb les explicacions acurades de la Muntsa, hi trobem cases, botigues, una factoria de salaons, cisternes, la plaça on es trobava l’Àgora, un gimnàs en el que encara es distingeixen les “guixetes” o departaments en els que hi guardàven les seves coses, talment com ara.
No hem inventat res!
T’adones com vivim de tot el que ens van deixar aquestes cultures i el poc que fem per retornar-hi, inmersos com estem en la creença de que tot el que val és modern.
Em ve a la memòria aquell vers de J. Vicenç Foix: “M’exalta el nou i m’enamora el vell”.
Entrem en el museu que mostre tot tipus de jocs que feien servir per entretenir-se. Molts d’ells han arribat fins als nostres dies.
També visitem el museu en el que es recullen totes les coses que han anat trobant en les excavacions, monedes, estris, eines, aixovar, etc. Que ens donen una idea de com es desenvolupava el seu dia a dia.
Després pugem fins a la ciutat romana. Així com la part grega està feta seguint la configuració del terreny i per tant queda una mica irregular, la visió de la part romana, totalment al inrevés, adaptant el terreny, ofereix l’estructura típica dels romans amb la seva perfecta cuadrícula de cardines i documanus.
Molt més gran que la part grega hi veiem les domus, termes públiques, el Fòrum, etc.
Però sen’s fa l’hora de dinar i agafem el cotxe per anar a Sant Pere de Rodes que encara ens queda un bon tros.
L’aparició del Monestir fa que et sentis petit davant la seva monumentalitat.
L’envolta el misteri del seu orígen que encara no s’ha pogut saber del cert.
Però abans d’endinsar-nos en els seus murs anem a dinar en el restaurant que han construit dins el propi monestir i des del que
gaudeixes d’una vista privilegiada de la badía i del poble de Port de la Selva.
El monestir restaurat molt acuradament, conté una sèrie de joies indescriptibles.
L’Església, un claustre actual construit sobre un altre anterior que també es pot visitar, la cripta amb una pilastre semicilindrica que recorda o fa pensar en les pilastres que tenim en el Park Güell, restes de pintures, etc. Tot plegat un conjunt espléndit.
Però no hem acabat. La profe ens reserva com sempre el factor sorpresa…la visita a un indret no anunciat previament.
I quin indret! Gràcies a la nostre profesora que havia mogut els fils per obtenir la clau que obria la capsa de les sorpreses, sen’s aparèixen davant dels nostres ulls oberts com taronges, unes pintures romàniques maravelloses dins una església romànica maquíssima en el poble de Sant Tomàs de Fluvià.
Aquestes pintures es van trobar quan es van decidir a reformar-ne el sostre. Al haver estat enclotades per una capa de guix blanc ha fet que es conservéssin admirablement tot i que han hagut de ser restaurades com es de suposar.
I després d’aquesta troballa increíble tornada cap a Barcelona.
Una excursió, com l’hem titulat, rodona amb una companyia entranyable.
Gràcies A-12 i fins la propera!